Stypendium dla osób niepełnosprawnych
Co to jest stypendium dla osób niepełnosprawnych?
Stypendium dla osób niepełnosprawnych to forma pomocy skierowana do studentów z niepełnosprawnością. Stypendium przyznawane jest na semestr i wypłacane co miesiąc, jednak nie dłużej niż do miesiąca, w którym orzeczenie wygaśnie. Wysokość stypendium nie jest uzależniona od dochodu rodziny studenta.
Pobieranie stypendium dla osób niepełnosprawnych nie wyklucza możliwości ubiegania się o pozostałe świadczenia stypendialne.
Zanim złożysz wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych koniecznie zapoznaj się z Regulaminem świadczeń dla studentów.
Kto może ubiegać się o stypendium dla osób niepełnosprawnych?
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymać student posiadający orzeczenie o niepełnosprawności, orzeczenie o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Stypendium przysługuje na studiach pierwszego stopnia, studiach drugiego stopnia i jednolitych studiach magisterskich, jednak nie dłużej niż przez 12 semestrów - bez względu na pobieranie świadczeń stypendialnych przez studenta, z zastrzeżeniem, że w ramach tego okresu stypendium przysługuje:
- na studiach pierwszego stopnia - nie dłużej niż przez dziewięć miesięcy;
- na studiach drugiego stopnia - nie dłużej niż przez siedem miesięcy.
Powyższa zasada nie ma zastosowania, jeżeli niepełnosprawność powstała w trakcie studiów lub po uzyskaniu tytułu zawodowego. Wówczas możesz otrzymać stypendium na kolejnych kierunkach studiów przez dodatkowy okres 12 semestrów.
Pamiętaj !
Ważny jest moment powstania niepełnosprawności, a nie data wydania orzeczenia.
Stypendium nie przysługuje, gdy posiadasz tytuł zawodowy (również uzyskany za granicą):
- magistra, magistra inżyniera lub równorzędny;
- licencjata, inżyniera lub równorzędny, jeżeli ponownie podejmujesz studia pierwszego stopnia.
Kiedy ubiegać się o stypendium dla osób niepełnosprawnych?
Wniosek o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych na semestr zimowy roku akademickiego 2024/2025 musisz złożyć w terminie do15 października 2024 r. Jeżeli złożysz wniosek po dniu 15 października 2024 r. stypendium zostanie Ci przyznane dopiero od miesiąca listopada 2024 r.
Wniosek o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych na semestr zimowy roku akademickiego 2024/2025 możesz również złożyć w trakcie trwania semestru, tj. do 10-tego dnia każdego miesiąca, nie później niż w miesiącu lutym 2025 r. Dla wniosków złożonych po 10-tym dniu danego miesiąca (w okresie od listopada 2024 r. do lutego 2025 r.), stypendium zostanie przyznane od następnego miesiąca po złożeniu wniosku.
Jak złożyć wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych?
Jeżeli pierwszy raz ubiegasz się o stypendium dla osób niepełnosprawnych, w pierwszej kolejności dostarcz do Biura ds. Osób z Niepełnosprawnością swoje aktualne orzeczenie. Pracownik biura wprowadzi Twoje orzeczenie do systemu i już na drugi dzień po migracji danych, będziesz miał możliwość zarejestrowania wniosku w systemie USOSweb.
Gdy już Twoje aktualne orzeczenie jest wprowadzone do systemu możesz przystąpić do zarejestrowania wniosku w systemie USOSweb. Po zalogowaniu do systemu na swoim indywidualnym koncie, wchodzisz w zakładkę DLA WSZYSTKICH, następnie we WNIOSKI. Wypełniasz Wniosek o stypendium dla osób niepełnosprawnych na semestr zimowy roku akademickiego 2024/2025.
Po zarejestrowaniu wniosku musisz go wydrukować, podpisać i wysłać listem poleconym na adres Biura Pomocy Materialnej.
Adres do korespondencji:
Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie
Biuro Pomocy Materialnej
al. Mickiewicza 21; 31-120 Kraków
Pamiętaj !
Samo zarejestrowanie wniosku w systemie USOSweb jest czynnością wyłącznie techniczną i nie stanowi złożenia wniosku. Dopiero złożenie wniosku w wersji papierowej w Biurze Pomocy Materialnej jest konieczne do wszczęcia postępowania w sprawie przyznania świadczenia.
Co oznaczają statusy wniosków w systemie USOSweb?
Wypełniany - wniosek jest w trakcie wypełniania i możesz dokonywać zmian w dokumencie. Wnioski z takim statusem nie będą weryfikowane.
Złożony - na tym etapie nie możesz już dokonywać zmian w dokumencie. Wydrukowany i podpisany wniosek musisz teraz przesłać listem poleconym na adres Biura Pomocy Materialnej.
Cofnięty do poprawy/Cofnięty do uzupełnienia - w trakcie weryfikacji koordynator stwierdził błędy lub braki w dostarczonych dokumentach. Szczegółowe informacje o sposobie poprawy lub uzupełnienia wniosku znajdziesz w komentarzu widocznym w USOSweb lub na swojej skrzynce mailowej.
Gotowy do rozpatrzenia - weryfikacja dokumentów została zakończona. Twój wniosek jest gotowy do rozpatrzenia.
Rozpatrzony - status wniosku informuje, że wkrótce udostępniona zostanie decyzja.
Rozpatrzony (decyzja do doręczenia) - decyzja zostanie/została udostępniona w systemie USOSweb. Decyzja musi zostać podpisana przez Rektora, dlatego pojawienie się jej w systemie może potrwać kilka dni. Z decyzją możesz się zapoznać po zalogowaniu do systemu USOSweb w zakładce "dla wszystkich/wnioski/lista pism administracyjnych".